روابط عمومی یا Public Relations که به اختصار PR نیز شناخته میشود مشخص میکند، هر شرکت یا کسب وکاری با مخاطبان خود چگونه ارتباط برقرار کند.
در واقع روابط عمومی آنلاین یا روابط عمومی دیجیتال پلی است میان کسب و کار شما و مخاطبین حقوقی و حقیقی سازمان شما که هر چقدر ظرفیت این پل بیشتر باشد جایگاه برند شما در اذهان عمومی مستحکم تر خواهد شد.
روابط عمومی آنلاین با به کارگیری از اینترنت برای ارتباط با مخاطبان یا مراجعان کلیدی وب سایت یا موسسه تجاری ، ایجاد آگاهی و افزایش تماس ، پدید آوردن و حفظ اعتماد به برند و مارک و مکاتبه گفتمان ها برای حل بحران ها است . بسیار شبیه روابط عمومی سنتی عمل می کند ، فقط مجموعه ابزارهای روابط عمومی آن متفاوت است.
باید توجه داشته باشید که این روابط عمومی است که مشخص میکند برندها، انتشار اطلاعات خود را چگونه مدیریت کنند، بنابراین روابط عمومی تا حدودی شبیه برندسازی است.
تنها تفاوت موجود این دو، این است که در روابط عمومی بر روی المان های بصری همچون لوگو متمرکز نیستیم بلکه تمرکز اصلی بر برقراری ارتباط و ایجاد شهرت است.
در روابط عمومی آنلاین اکثر تمرکز روی پلتفرم و شبکههای آنلاین، از موتورهای جستجو گرفته تا شبکههای اجتماعی است که این رویکرد آنلاین روی موارد زیر تاثیر میگذارد:
وب سایت های شرکتی
بلاگرها: شخصی و تخصصی
جستجوگرهای وب
کاربران توییتر (براساس دنبالکنندگان و علایق)
رویدادها و نمایشگاهها
دایرکتوریها، لیستها و سازمانها
پیشرفت و تعالی روابط عمومی میتواند هم مستقیم و هم غیرمستقیم باشد. یک کسب و کار میتواند هم از هشتگ و کلمات کلیدی و هم از ایمیل و خبرنامههای الکترونیکی استفاده کند، اما در قلب هردو روابط عمومی سنتی و آنلاین، داستان سرایی قرار دارد.
این مهم هیچگاه تغییر نمیکند، همیشه داستان و محتوای خوب است که جذابیت روابط عمومی آنلاین و آفلاین را حفظ میکند.
شروع روابط عمومی دیجیتال:
پیش از روابط عمومی آنلاین، شرکت ها عموما در مورد برند شرکت و اینکه چه کارهایی کرده اند صحبت های طولانی با مخاطبین بی علاقه انجام می دادند. این رویکرد دیگر موثر نیست.
اینکه فقط در مورد نام تجاری شرکت صحبت کنید کافی نیست، بلکه باید محتوا تولید کنید؛ محتوا یک اصل مهم است. مطلب شما نباید در مورد محصول یا کمپانی شما باشد بلکه همیشه در مورد افرادی باید باشد که مصرف کننده محصول تولیدی شما هستند.
به زبان دیگر، خودتان و محصول را توضیح ندهید و بالعکس مشتری خود را به عنوان قهرمان معرفی کنید.
سال گذشته، فلیکس بومگارتنر از بالاترین نقطه ای که تا کنون انسان از آن پریده است در حالی که ۸ میلیون انسان او را به صورت زنده از یوتیوب تماشا می کردند، به سمت زمین شیرجه رفت.
برخی این سقوط آزاد ۳۹۰۰۰ متری را که Redbull اسپانسر آن بود، یک نمایش تبلیغاتی خطاب کردند. اما ماجرا چیزی بیشتر از یک نمایش بود: این کوشش، نمایشی از بازاریابی محتوا محور بود تا در سطحی غیرقابل تصور، مردم را به درون داستان تجاری شرکت ردبول بکشاند.
مزیت روابط عمومی دیجیتال:
در مزیت اصلی روابط عمومی آنلاین نسبت به روابط عمومی که در گذشته رواج داشت می توان به این مهم توجه کرد که در حالت دیجیتال ماندگاری بالای تبلیغات منتشر شده به دلیل انتشار در خبرگزاری های آنلاین می باشد که تا مدتها از طریق جستجوی گوگل در دسترس است.
یکی دیگر از مهمترین مزیت ها در امکان بررسی و تحلیل بازخورد تبلیغات و ارتباط با مشتری است . در زمانی که تبلیغات بصورت سنتی و از طریق روزنامه ها منتشر میشد ، ما امکانات بسیار کمی برای رسد و تحلیل میزان بازدید و بازخورد تبلیغات داشتیم ، در حالی که در روابط عمومی دیجیتال ابزار های بسیار مدرنی برای بررسی تاثیر گذاری تبلیغات وجود دارد و ما براحتی از تعداد بازدید ، میزان تاثیرگذاری و اشتراک گذاری آن با خبر میشویم.
امکان گسترش تبلیغات از طرق سنتی قابل مقایسه با امکانات اشتراک گذاری ، پخش آنلاین و بازنشر آن در رسانه های دیجیتالی نیست .
تاثیر گذاری طولانی مدت و ایجاد ارزش افزوده در روابط عمومی دیجیتال ( رپورتاژ آگهی ) که بدلیل ارزش بسیار بالای آن بروی سئو سایت و رتبه سایت ما در گوگل دارد .
در روابط عمومی دیجیتال امکان هدایت مخاطبانی که اخبار تبلیغاتی شما را در رسانه های آنلاین میخوانند وجود دارد . با قرار دادن چند بک لینک در متن اخبار منتشر شده ، مخاطبان میتوانند با کلیک بروی بک لنیک ها به وب سایت شما وارد شوند و بسرعت علاوه بر آشنایی بیشتر با کسب و کارتان ، احتمال خرید و سفارش در همان لحظه بوجود می آید . همچنین این لینک های فالو که متن در رپورتاژ آگهی قرار میگیرند از نظر روبوت های گوگل بسیار ارزشمند هستند و همین باعث بهبود رتبه سایت شما در جستجوی گوگل میشود . خوب حتما میدانید اگر وب سایت شما با کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان در رتبه اول گوگل قرار بگیرد سیل مخاطبان و مشتریانی که بدنبال خدمات یا محصولات شما هستند به سایت شرکت شما وارد میشوند و این یعنی جذب مشتری و درآمد بالا در مدت طولانی که این به هیچ وجه در روابط عمومی سنتی وجود ندارد .
موفقیت در روابط عمومی آنلاین:
برای موفقیت در روابط عمومی آنلاین موارد زیر را بدقت اجرا کنید.
سئو:
رتبه های بالا در نتایج جستجو یکی از بهترین روش های جذب مخاطب برای کالا و خدمات است و باید جزء راهکارهای روابط عمومی شما باشد. در واقع سئو یعنی بدست آوردن رتبه بالا در گوگل به صورت ا طبیعی که این مهم ارتباط بیشتر با مخاطب را به همراه خواهد داشت. ارتباطی از جنس مستقیم که باعث افزایش عرضه کالا و خدمات شما می شود.
بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی:
در صورتی که فعالیت در شبکه های اجتماعی را به تبلیغ صرف ترجمه کنید ، نتیجه ای برای شما ندارد. هنگامی که مردم درگیر حادثه هایی مانند حادثه سیل در شرق و غرب هستند، شما نمیتوانید بی تفاوت همچنان به تبلیغ محصول خود بپردازید.
همراهی با احساسات مخاطبان میتواند شما را برای همیشه از رقبایتان به جلو بیاندازد. به عنوان مثال میتوانید یک کمپین حمایتی ایجاد کنید. و با تهیه ویدئو و عکس از کارهای این کمپین بین مخاطبان خود اعتبار بدست بیاورید یا خدمات خود را در قالب مسئولیت های اجتماعی با سیل زدگان عزیز ایران به انتشار بگذارید.
پاسخ گویی به نظرات کاربران:
با قراردادن بخش نظرات و پر کردن مصنوعی چند نظر، مخاطبان را به نوشتن نظرات ترغیب کنید. تمام سیستم های مدیریت محتوای موجود، امکان مدیریت کامل نظرات را به شما میدهند. بنابراین جای نگرانی برای نظرات نا مناسب در سایت و شبکه های اجتماعی نیست.
ایمیل مارکتینگ:
یکی از اصلی ترین بازوهای روابط عمومی آنلاین ایمیل های تبلیغاتی است. مشتریان خود را از روند رشد شرکت و محصولات خود با خبر کنید و ارتباطات خود را با مشتریان حفظ نمایید.
نتیجه گیری:
روابط عمومی مجموعه فعالیت هایی است که یک شرکت یا سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با مخاطبین خود انجام می دهد وبا یک استراتژی جامع و تعهد به حضور دائمی در رسانهها، میتوان به زودی به نتایج خوبی از جمله دریافت منشنهای بیشتر، لینکها و بهتر دیده شدن رسید.
روابط عمومی می تواند با اطلاعات و محتواهای متنوعی که به منافع مشترک سازمان و مخاطب برمی گردد انجام شود.
به این منظور در مرحله نخست سازمان یا شرکت که به دنبال ایجاد یک تصویر روشن در ذهن مخاطبین بالفعل و بالقوه خود هست، باید از وضعیت نگرش این افراد به سازمان و برند خود مطلع شود.
در مرحله بعد باید در برابر رویدادهای مختلف بیرون از سازمان و همچنین تولیدها و توسعه های درون سازمان خود، محتوایی تولیدکرده و به دست مخاطب برساند..
توجه داشته باشید که مهم روابط عمومی، یک راه عالی برای ساختن یک نام تجاری به یاد ماندنی است.